Saturday, November 3, 2012

Catatan Perjalanan Haji 1433H [2] ... Menjejak tapak Hijrah

16 Sept 2012 : Jalan sepanjang 430 km ke Madinah kami telusuri dengan seribu pertanyaan tentang bagaimana baginda Rasulullah melalui liku-likunya berjalan kaki dan sekala-sekali menaiki unta. Bukan hanya semasa hijrah, tetapi juga berulangkali sejak kecil sehingga membujang dan berkahwin dengan Sayidatina Khadijah mengurus perniagaan ke Syam. Di penghujung pandangan mata, terpapar hamparan padang pasir, dipagari gunung-gunung yang komposisinya tiada lain dari batu. Adakalanya kami bertemu dengan lembah yang dalam bagai alur sungai namun kering kontang. Ada kawasan tertentu membentang bagai selerakan batu-batu terjal, tidak memungkinkan untuk berjalan santai melaluinya, melainkan harus memilih-milih tempat berpijak di tengah sengatan matahari yang boleh mencecah hingga ke 47ÂșC. Sedangkan perjalanan yang dilalui dengan kedinginan penghawa dingin GMC pun kita rasa macam tak sampai-sampai. Ini kan pula nak berjalan kaki dan naik unta. Besar sungguh pengorbanan Baginda sallallahu alaihi wa sallam membawa risalah dan menjaganya sehingga dapat kita nikmati pada hari ini hampir tanpa halangan fizikal yang sedahsyat apa yang baginda lalui.

Dua GMC yang kami naiki mengelompokkan kami menjadi kumpulan muslimat yang ditemani Ustaz Nukman dan kumpulan muslimin yang semuanya terdiri dari PIHTAS. Ustaz Abu Bakar dan Ustaz Faisal adalah PIHTAS berpengalaman sementara saya dan Ustaz Ramli baru hendak menimba pengalaman. Di pertengahan jalan, sekitar sebelum zohor kami singgah di hentian rehat dan menikmati sajian nasi mandi ikan. Sambil duduk di kawasan serupa platform yang dinaikkan setinggi sekaki sepanjang dinding restoran kami sempat bercerita kesan perjalanan masing-masing. Rupanya memang apa yang bermain di benak hati kami serupa, "Bagaimana Rasulullah sallallahu alaihi wa sallam melalui perjalanan hijrah baginda di tengah kepanasan yang begitu rupa dalam tempoh begitu lama untuk sampai ke Madinah ?" Mungkin petanda awal kami memang sehati sejiwa bakal mengemban amanah menyantuni dhuyufurrahman yang bakal tiba keesokan harinya. Memang terasa dari lubuk hati Allah telah memilih sekumpulan manusia yang berhati ikhlas yang bakal jadi panutan untuk menimba pengalaman pertama ini. Hati terasa lapang dan semangat membara untuk menjalankan tugas.

Semasa solat zohor di masjid berdekatan dengan restoran tadi, kami bercadang untuk solat jamak dan qasar sendiri berdekatan pintu masuk masjid sebelum solat jamaah didirikan. Rupanya penduduk Arab yang masuk pun ikut solat bersama kami. Di antara dua solat kami, kelihatan imam agak terpinga-pinga memperhatikan jamaah regular mereka ikut solat bersama kami yang musafirin. Seusai solat bersama kami, sebahagian mereka meninggalkan jamaah kami untuk bersama dengan jamaah solat tamam di hadapan. Terasa bersalah juga dibuatnya. Mungkin ada eloknya juga kami sama ada minta izin imam yang ada atau solat tamam bersama imam kemudian sambung dengan qasar asar. Ini di antara perkara yang tak dijangka dan memerlukan kepekaan sosial sebelum mengerjakan ibadah mengikut semahu kita di suatu tempat asing. Pengetahuan setempat begini perlu kita kongsikan dengan jamaah haji yang bakal berada dalam perjalanan serupa.

Kami sampai di Madinah sekitar pukul 3.00 ptg. Selepas meletakkan barang di bilik 110, kami bermesyuarat dengan Ust Tengku Aziz, Timbalan KRH ( Bimbingan ). Hanya kami PIHTAS yang berT-shirt merah TH sedangkan yang lain berkemeja putih ditutupi jaket hitam rasmi TH. Sempat juga diperingatkan bahawa T-shirt merah adalah untuk operasi Masyaer. Mesyuarat berjalan dengan lancar dan kesediaan setiap sektor menjalankan tugas sebelum jamaah pertama tiba dipastikan siap siaga.

Malamnya kami bermesyuarat dengan Ustaz Razali untuk pembahagian tugas Unit Bimbingan dan Ziarah Madinah. Taaruf seadanya memulakan suatu ikatan ukhuwwah baru untuk menjayakan misi menyantuni dhuyufurrahman. Rasanya setelah perjalanan hampir tanpa tidur lebih 24 jam dari Kelana Jaya sehari sebelumnya, rajutan ukhuwwah hanya memerlukan kaitan terakhir untuk disinergikan sebagai suatu pasukan kerja yang mantap dan berintegriti.

Pengalaman yang para petugas lama dan kesediaan menawarkan segala jenis kepakaran yang baru dibantu para pembantu ambilan musim ( PAM ) memudahkan banyak gerak kerja dan dapat dipersiapkan dalam tempoh yang singkat.

Inisiatif peribadi menerokai kawasan masjid di siang hari tadi juga banyak membantu merancang perjalanan membawa jamaah ziarah dalam keesokan harinya.

Jamaah haji bakal tiba dengan seribu harapan dan seribu kerenah jua.




No comments:

Post a Comment