Friday, October 14, 2011

Blogging untuk menjejak liku hidup diri dari ayunan


Buat apa diblog dan di blog kalau bukan  blogging namanya ? Meskipun sudah masuh 1 dekad rasanya mengenal istilah weblog yang sekarang dikenali blog, kegiatan mengisi blog masih banyak yang menganggapnya aktiviti main-main dan santai. Aku bukan blogger jika konotasinya adalah santai-santaian. Aku sekadar ingin  meninggalkan jejak bahawa aku pernah hidup dan berhempas pulas dengan keperitannya dan beria-ria dengan kesenangannya sebelum ajal menemuiku. Setakat ini hanya medium ini sahaja yang kurasakan agak mudah untuk kita boleh tinggal jejak berupa kumpulan kata saling terikat mencipta makna untuk mengungkapkan apa yang dirasa. 


Aku hanya ingin memahami diriku dengan menjejak semula masa lalu, melakarkan semula gambaran hidup orang kerdil seperti aku yang selama ini hanya wujud dalam ingatan dan cuba dicurahkan dalam bentuk tulisan yang mudah-mudahan tidak terlalu jauh untuk memberi gambaran sebenar pengalaman yang dilalui. Dengan dorongan seperti ini, tidak ada tekanan untuk menyatakan apa yang hendak dinyatakan kerana ia adalah kenyataan tulus dari persepsi diri dan tiada siapa dapat menyalahkan bagaimana rupa persepsi diri terukir. Orang hanya boleh mengatakan mereka mempunyai persepsi yang berbeza. Hanya hal-hal yang sudah qat'i dari  nas Quran dan Sunnah sahaja kita tak boleh pertahankan persepsi kita jika ia tidak selari dan selaras. 



Aku bukan mengasah bakat kerana di usia ini, tiada banyak harapan untuk menguji bakat untuk terlihat hebat. Aku hanya mengajar diri untuk mengekspresi diri walau sana sini kan tampak lemah dan cacat. Tapi jejak yang ditinggal biarlah menjadi pelajaran, jadi keazaman buat yang sempat terserempak. Hidup dalam dunia nsebagai insan kerdil sudah biasa tak terliput oleh media massa untuk tatapan awam bahkan biasa dipandang rendah, tak berwibawa dan tercemoh. 

Bila mengingat akan setiap kata lisan atau tertulis yang tertuang akan mencipta pahala dan dosa, tiada satu pun bakal terlepas dari catatan kiraman katibin, maka setiap ketukan di papan kekunci kenalah selalu beringat akan apa yang bakal dipertanggungjawabkan. Memuji biarlah kerana menghargai bukan kerana mengharap balas budi. Mencaci jangan sekali, lebih-lebih lagi jika empunya diri yang dicaci juga setalian darah tak bakal bercerai abadi. Lebih-lebih lagi ayah bonda sendiri yang sudah barang tentu hidup lama bersama  mendudukkan mereka pada posisi yang sangat kita kenali. Banyak suka dan duka bersama mereka kita lalui. Kalau nak diingat banyak benar-benar ayah bonda diri ini tak disenangi lantaran kehendak nafsu diri tak tak terpenuhi. Tapi mengingat akan perintah Allah jua kepada ayah bonda jua wajib berbakti, maka tiadalah makna kelemahan mereka yang manusiawi kerana sudah tentu mereka pun tiada maksud nak menganiaya diri. 


Jasa mereka melalui mana ditakdirkan Allah diri ini hadir di dunia, bersabarnya ibu dengan kesusahan semasa diri membebankannya dalam kandungan untuk 9 bulan tanpa pilihan, mempertaruhkan nyawa melahirkan diri ini dengan persoalan akankah hidup atau mati demi melihat anak kesayangan, bersekang mata ibu melayan diri yang bertangisan tanpa mengira jauh malam atau dini hari, loya mencium najis diri terpaksa ditahan tak tega membiarkan diri yang bayi bergelumang dalam kencing dan tahi, dengan senyuman melayan diri yang bayi minta disusukan, dibelai hingga tertidur dalam khayalan, apa dipinta selagi boleh dilayan supaya diri mengukir senyuman, semuanya membuat diri tiada sebab untuk menyalahkan segala kekurangan ayah ibu sebagai manusia. 

Belum lagi bila membesar, adik-adik pun sampai giliran mengisi kehidupan, beban ayah ibu ikut bertambah, perhatian ibu ayah mahu tak mahu diagihkan. Diri yang sudah mulai membesar sedar diri bahawa diri sudah ada tanggungjawab dan kewajiban, mengasihi adik-adik, meringankan beban dan memberi teladan. Ayah diri ini bukan seorang yang insan beruntung berpendapatan lumayan hanya mengais rezeki selagi mampu diraih. Sudah tentu bukan salahnya tidak berkecukupan. Ayah meredah hutan berbulan untuk kembali sekali sekala membawa hasil jerih untuk dirasa bersama. Yang justeru harus mengerti adalah diri ini yang patut memberi bakti dengan meringankan beban selagi ada daya disumbangkan dan sekuat nafsu ditekan. Ayah tetap berjasa besar di mata diri walaupun banyak benar kekurangan yang boleh jadi alasan untuk diri tidak beringatan. Ibu tetap ratu hati walaupun banyak yang tidak ibu sempat tunaikan kerana ibu juga manusia kerdil penuh batasan kemampuan. Kalau mengingat Allah sentiasa menyediakan keperluan dalam segala yang kekurangan itu, tiada sebab untuk mengeluh dan mengadu ketiadaan. 

Sudah 47 tahun umur diri ! Tiada pernah ingat terkasar kata dan kelakuan menunjukkan protes dan melawan depan ibu ayah. Semoga Tuhan masih memberi kekuatan pada diri untuk melengkapi usaha menjadi anak yang boleh diteladan walau jasa ibu ayah hingga bila pun kita tak mungkin terbalas dengan jutaan wang ringgit pun. 

Bagaimana boleh tersaksi oleh diri ramainya anak-anak hari ini membuat ibu bapa mereka sebagai bahan makian di depan kawan, lalu kawan pun ikut mengutuk kononnya untuk membela dirinya yang 'teraniaya' ? Sebabnya pun tak perlulah berat bertan-tan kesalahan. Hanya kalau rasa tersinggung sedikit pun, ibu ayahnya dituntut mengemis menyembah bagaikan dirinya bertakhta di puncak kerajaan. Di laman maya anaknya membina imej diri bagai manusia mulia dan sempurna, tanpa handai taulan sedar ibu ayahnya sudah didampar bagai sampah terbuang. Bahkan ibu ayahnya macam jamban yang dibenci kerana dianggap busuk oleh kotoran dan hanya terpaksa didatangi bila ada hajat dan keperluan. Kalau diingat Nabi bercerita tentang besarnya dosa memaki hamun ayah bonda disebabkan kita memaki hamun ayah bonda orang, lalu orang itu membalas dengan memaki hamun ayah bonda kita, maka berapa besar pula dosa seorang anak memfitnah ibu bapanya di alam maya sehingga orang yang tak tahu pangkal hujung cerita pun ikut memaki hamun ayah bondanya ? Nauzubillah ... semoga tak sampai begitu pada anak-anakku. 

Kalau diri ingat redha Allah hanya pada ayah bonda, tiada berani diri berkelakuan jika ayah bonda bakal berkecil hati atau mengalah kerana anak sudah ada kehidupan sendiri. Mereka adalah ujian iman dan kesabaran kepada kita. Ya Allah, beri aku kekuatan dalam ujian menjadi anak yang soleh meski dalam keadaan diri tidak sanggup menanggung beban. 

No comments:

Post a Comment