Saturday, October 8, 2011

Episod kedua penerokaan empirikal agama dalam hidupku

[Diedit dengan penambahan maklumat dari rakan yang membaca pada 10 Oktober 2011 ]
Gambar dipinjam dari mysarikei.blogspot.com

Bersama derai ombak bot ekspres yang membawa kami adik sekeluarga mengikut ayah yang ditransfer ke Sibu pada tahun 1976, ia telah memberi makna baru perjalananku mengenali agama dari perspektif yang berbeza dan dalam skala yang lebih luas. Aku ditakdirkan oleh Allah ditempatkan di sekolah mission, SRB Sacred Heart English Primary School, Sibu sementara  adik-adikku pula di sekolah SRK S.U.D.C No. 3. Seperti peristiwa lain dalam awal hidupku, aku pun tahu kenapa aku sering di tempatkan di tempat yang lain dari dua orang adik di bawahku. Baru sekarang terfikir bahawa kehendak Allah ke atasku rupanya banyak mendekatkanku kepada keyakinan yang lebih mendalam terhadap akidahku yang tidak terbina secara formal.

Di SRB Sacred Heart, aku mendapat pendedahan secara langsung dengan ajaran Katolik. Meskipun tidak pernah ada pendidikan agama formal atau informal sebelum ini, seperti ada satu naluri membuatkan diriku tidak selesa dengan lingkungan Nasrani di tempat baruku. Paling dekat aku dengan hal-hal yang berbau Nasrani adalah keberadaan gereja di seberang Sekolah Town di Binatang. Kali ini aku sendiri berada di dalam kandangnya. Hanya ada suatu ketika sahaja ada matapelajaran yang diselitkan ada kaitan dengan agama semasa di Sekolah Town dan seingatku ia hanyalah pelajaran Jawi yang diajar oleh Cikgu Shukur. Itupun tersangat sebentar. Tak pasti pula macamana selepas itu tak ada lagi pelajaran Jawi. Jadi bila berdepan dengan suasana yang serba Nasrani ini, ia membuat 'defence mechanism' berdepan dengan dakyah dengan agama lain ini menjadi aktif. Hari pertama aku bersekolah, mula-mula sekali dikejutkan dengan adanya  pelajaran Bible Studies dalam jadual. Aku ingat aku kena belajar dan lulus ujiannya sekali. Selepas ayahku bertanya dia dimaklumkan aku tak perlu mengambil subjek itu.  Sepanjang bersekolah di situ, tidak ada seorang pun guru Islam yang mengajarku semasa di Darjah Enam. Guru yang mengajar Bahasa Kebangsaan adalah Mr. Ting yang kuingat tidak pun boleh menyebut dengan tepat istilah Melayu. Bahasa Melayu diajar dengan perantaraan bahasa Inggeris. Bila sampai di penghujung pelajaran kefahaman, aku selalu menjadi rujukan untuk menentukan betul-salahnya jawaban yang diberi oleh pelajar lain. Mungkin kerana aku satu-satunya murid Melayu. Masa tu rasa superior sungguh kerana menjadi penentu jawaban murid lain.  Tidak hairan kalau BM adalah matapelajaran yang aku boleh skor 100% untuk 3 penggal berturut-turut. 

Kejutan berikutnya yang membuat naluri muslimku gelisah adalah pandangan depan di semua kelas terpajang salib dengan patung Jesus yang dipaku tepat di tengah-tengah atas papan hitam. Setiap pagi kelas akan dimulakan dengan bacaan doa  "In the name of the Father, and of the Son, and of the Holy Spirit ... Amen ! Poor Mary Mother ... bla bla bla " sambil tangan mereka menggerakkan hujung jari telunjuk yang dirapatkan dengan ibu jari dari titik dahi, ke tengah bawah dada lalu di akhir dengan menyilang dari dada kanan ke dada kiri. Aku masih ingat persis  kerana ia adalah rutin harian sepanjang aku bersekolah di situ. Pelajaran Bible pula , meskipun aku tidak wajib menduduki ujiannya, sentiasaku dengar kerana semasa kelas Bible berlangsung aku tetap kena duduk dalam kelas. Di situlah pendedahan tentang agama Nasrani secara langsung kuperolehi. Matapelajaran agama Islam ? Memang tidak ada. Yang seringku ingat dari guru yang mengajar mereka banyak menekankan konsep Jesus dengan 'love'.

Seperti yang diceritakan dalam episod yang lalu, aku mula mengaji semula di rumah Guru Haji Kaderi sejak kami berpindah ke kuarters baru di Rubber Road ( baru ingat ! ). Minatku bertambah kepada mengaji al-Quran kerana ada pengetahuan baru yang dahulu kusangka  mengaji Quran sudah selesai dengan khatam. Selain itu konsep 'ngulang aji' ( mengulang mengaji ) yang juga diamalkan oleh generasi dahulu menjadi sebab aku mahu mengikutinya. Kalau nak difikirkan insentif, tidak ada sebab aku perlu mengulangnya. Nak harapkan hadiah ? Ayahku tak pernah memberi hadiah sepanjang kami bersekolah mungkin kerana kesempitan. Hadiah pertama yang kuterima dari ayah adalah sebuah jam Seiko yang kurasakan sangat mahal ketika itu selepas aku mendapat keputusan Primary 5 Assessment Test. Keputusanku taklah begitu hebat ; hanya 2 B, 2C tapi cukup untuk mendudukkan aku di tempat kedua di belakang Dayang Saffiah. Aku tak ingat berapa Saffiah dapat tapi dia terpilih oleh Yayasan Sarawak untuk bersekolah di Semenanjung. Mungkin juga keputusan itu melayakkan aku masuk ke Sekolah Sacred Heart yang ditarafkan antara sekolah terbaik di Sarawak ketika itu. Baru sekarang aku juga terfikir bukan senang nak dapat A ketika itu berbanding berpuluh ribu calon peperiksaan yang boleh dapat straight As pada hari ini. 

Melencong pula cerita ni. Balik ke cabaran bersekolah mission, aku semakin terasa pekatnya suasana Katolik di Sekolah Sacred bila seringkali dari kejauhan aku saksikan  ada paderi-paderi sedang berucap di SMB Sacred Heart yang berada dalam laman yang sama tapi di bangunan seberang sekolah kami. Bila aku menyambung di SMB pada tahun 1977, aku berhadapan langsung dalam setiap assembly dengan Brother Albinus, Pengetua sekolah berasal dari Ireland. Di samping beliau terdapat paderi lain seperti Brother Henry, Brother Hyacinth dan Brother Hillary. Sampai Tingkatan 2 pun aku masih tak tahu solat. Bahkan aku tak tahu solat itu wajib walaupun ketika itu sudah baligh. Semasa di Tingkatan 2 itulah aku sekali sekala mengikut guru mengajiku, Tuan Hj Kaderi, berjalan kaki solat di Masjid Sibu dengan anaknya Karim. 

Di sekolah menengah ini pula kami murid-murid Islam dikumpulkan dalam satu kelas dari Tingkatan 1 hingga Tingkatan 6. Memang tak ramai dan muat-muat satu kelas yang biasanya di makmal. Pelajar-pelajar Katolik pula belajar Bible dan selain Katolik belajar Moral. Sebenarnya tidak ada guru yang mengajar Islam kerana semua guru tidak berlatarbelakangkan agama yang kukuh. Biasanya guru dari Semenanjung yang mengajar Bahasa Melayu ditugaskan untuk mengajar kami. Buku "Pengetahuan Agama Islam" yang kami beli di kedai Haji Merais, Kampung Nyabor, Sibu tak pernah pun dibuka. Boleh dikatakan perjumpaan guru-murid  tidak pernah menyentuh kandungan agama secara langsung. Seorang Cikgu dari Semenanjung yang kuingat siap berpesan kepada kami, "Apa yang saya nasihat ni , awak kena ikut. Tapi kalau awak jumpa saya pergi disco, jangan ikut." Jadi nilai dan praktikal seorang muslim pada ketika itu nampaknya tidak perlu selari.

Mungkin satu-satunya kegiatan sebagai muslim yang terasa membangkitkan semangat bersama Islam semasa di sekolah menengah adalah perarakan Maulid Nabi ( sekarang Maulidurrasul ). Keliling bandar Sibu, dengan iringan band polis, bersalawat, dan perhimpun di Padang King George, membangkitkan semangat ke-Islaman yang sangat berbeza, baru terasa adanya jumlah umat yang besar dalam satu perjumpaan atas sebab Islam. Seingat aku, menteri yang dijemput ketika itu adalah Dato' Ahmad Urai. Ucapan beliau ketika itu lebih tepat disebut pidato daripada rutin para pembesar yang membaca teks. Cukup membangkitkan semangat. Sayangnya butir-butir aku tak berapa ingat. Minat pada agama baru timbul tapi tidak memberi perhatian kepada detail.

Suatu ketika aku terpilih mewakili SMB SH untuk bertanding azan di Masjid Sibu. Kuperhatikan ramai budak-budak seumur sekolah rendah datang menyertai majlis itu. Ingatkan boleh senang-senang kalahkan mereka sebab mereka budah kecil.Aku kalah dan lebih memalukan kalah dengan budak-budak kecil dari sekolah rendah agama. Tapi waktu itu entah kenapa tidak terasa sangat malu dalam hati. Sebaliknya ia menimbulkan keinginan untuk mendalam agama kerana terasa naluriku memerlukannya. Aku menyedari diriku sedang kekosongan satu bahagian terpenting bagi diri insan, aqidah dan amal agama itu sendiri ! Terasa pincang mengaku sebagai seorang muslim sedangkan isi dalam diri tidak ada. 

Dalam majlis itu, kuperhatikan ada sosok seorang guru yang begitu aktif memobilisasi para pelajarnya yang menyertai pertandingan malam itu. Aku temui belia bertanyakan dari mana datangnya anak-anak pintar ini. Rupanya ada sebuah sekolah agama petang tak sampai 1 km dari rumah kediamanku di SRK Abang Ali. Selepas meminta maklumat dari Ust Hasan, esoknya aku pergi ke Sekolah Rendah Abang Ali di mana terdapat kelas agama petang diadakan. Aku sudah berumur 14 tahun dan kelas yang aku nak masuk adalah Darjah 1 yang rata-ratanya budak berumur 7 tahun. Aku seorang 'budak besar' telah diterima sebagai murid baru Darjah 1. Seingat aku hanya sempat satu hari sahaja aku duduk dalam Darjah Satu kerana hari berikutnya aku langsung dipindahkan ke Darjah 2 kerana alasan Ustaz , " Awak besar sangat !". Faktor lain mungkin kerana sudah boleh membaca Quran. 

Guru tetapku di Darjah 2 tersebut adalah Ustaz Husain Abbas, berasal dari Johor macam Ustaz Hasan juga. Buku-buku yang digunakan adalah buku-buku sekolah agama Johor dalam tulisan Jawi. Semuanya nipis-nipis belaka. Mata-mata pelajaran terdiri dari Al-Quran, tulisan Jawi, hafalan Fardu Ain, Fiqah dan Ilmu Tauhid. Inilah yang kugelar sebagai episod kedua dalam penjelajahanku mengenali agama melalu pintu kitab. Inilah pelajaran formal pertamaku tentang agama. Adakah aku berminat ? Rasanya tidak. Tapi aku merasa PERLU ( bukan minat )  kepada pengetahuan itu mungkin kerana merasa ia bahagian yang sangat penting dari jati diriku yang baru kutemui. Aku merasa lengkap sebagai seorang muslim bila semakin hari aku mengenalinya. Bahkan setiap hari aku harus pulang segera dari mengayuh basikal menempuh jarak 3 km ke rumah, langsung bersalin baju seragam sekolah agama, baju Melayu putih bersamping warna maroon, tak sempat makan dan pasti akan lewat sekurang-kurang 15 minit ke sekolah agama. Ustaz-ustaz pun sudah maklum. Inilah harga yang harus kubayar untuk memenuhi kehausan kepada inti diriku seorang muslim yang baru mengenal agamanya. Dorongan yang paling kuat kurasakan dari ibu yang sentiasa ingat akan memberikan wang untuk membeli buku, membeli seragam dan lain-lainya walaupun pendapatan ayah kurasakan sangatlah terhad untuk tujuan 'tambahan' ini. Pasti ini beban yang tak dirancang bagi mereka. Tapi ibu sangat inspiratif bila dia membeli sejadah, naskah al-Quran yang baru untuk kutingkatkan amalanku sebagai seorang muslim. Terima kasih ibu walaupun dirinya sendiri tidak mendapat pendidikan agama yang mencukupi. Aku bahkan merasa berkewajiban mewakili keluarga melengkapi kekurangan yang satu ini  untuk keluarga kami. Adik-adikku tidak mengikut jejakku.


[P9050053.JPG]
Gambar terkini Ust Husain mengendalikan Kursus Haji di Miri.
Pelajaran yang kurasa paling memberi nilai tambah adalah Fardu Ain. Ust Husain mewajibkan kami memiliki sebuah buku kecil Fardu Ain yang isinya hanya teks bacaan dalam solat, doa dan wiridnya. Tak ada gambar sama sekali. Aku fikir buku seperti ini untuk generasi hari ini akan diperam dalam almari sahaja.  Tak ada selera nak tengok. Kaedah Ust Husain sangat mudah ; sesiapa sudah hafal mana-mana bahagian buku tersebut datang 'menyetorkan' hafalannya kepada dia. Bila dia puas hati, dia akan tandatangan dengan pensil bahagian yang sudah dihafal. Rasanya aku sangat cepat menghafal kandungannya dan tandatangan demi tandatangan yang dibubuh oleh Ust Husain semacam pemacu kuat mempercepatkan proses hafalanku. Dalam masa beberapa minggu sudah habis buku kecil itu kuhafal. Terasa lengkap beribadah bila sudah hafal bacaan dalam solat dari buku Fardu Ain itu. Solatku bertambah sempurna dengan inisiatif ibu membeli buka 'Cara Mengerjakan Sembahyang' karangan Ustaz Ahmad Sonhaji. 






















Di sekolah SM Sacred Heart pula aku mendapat kepercayaan guru-guru mengajarkan apa yang kutahu tentang agama di kelas mingguan kami kepada pelajar dari Tkt 1 hingga Tkt 6 ! Tak hairan lagi jika pada tahun itu juga aku terpilih mewakili sekolah untuk bertanding membaca al-Quran. Hanya beberapa sekolah di Sibu yang menyertainya.  Tanpa pengetahuan tarannum, aku tak sangka boleh mendapat Naib Johan sekolah-sekolah di Sibu di belakang Wan Alim, wakil sekolah Rosli Dobhy yang akhirnya menjadi johan seluruh Malaysia pada tahun itu. "Aku kalah dengan Johan Malaysia !" terbesit rasa bangga di hati tapi tetap menyedari kemampuan diri amatlah jauh. 

Terasa sudah semakin jauh perjalananku menghayati agama yang kuanuti. Keberadaanku di tengah-tengah lingkungan Katolik tidak teasa mengancam. Bahkan ia mendorongku untuk lebih komited kepada agama yang menjadi jati diriku sendiri. Semasa di Tingkatan 3, aku memberanikan diri untuk minta kepada Brother Albinus untuk membenarkan semua pelajar Islam pergi solat Jumaat. Mungkin bagi generasi pada hari ini, kebenaran solat Jumaat ini bukanlah perkara yang besar kerana memang pun sudah diperuntukkan oleh sekolah. Setahu aku, sebelum itu tiada siapa pun yang berani merempuh kuasa Brother Albinus untuk minta pelepasan dari pelajaran yang berlangsung tepat pada waktu Jumaat walaupun hanya satu mata pelajaran sahaja. Yang aku ingat pelajaranya adalah Commercial Studies dan pengajarnya adalah seorang guru Cina, abang kepada salah seorang classmate kami.   Dengan syarat pelajar yang pergi Jumaat diambil kehadiran, Brother Albinus melepaskan kami yang benar-benar akan pergi solat sahaja. Yang tak solat tetap belajar. Aku pun tahu dari mana keberanianku memecah tradisi yang tak pernah dilakukan oleh pelajar lain sebelum ini. 

Guru mata pelajaran nampak berang kepada aku minta atas sebab minta exemption dari kelasnya. Ketika markahku dalam Commercial Studies jatuh, dia menyalahkan aku minta kebenaran solat Jumaat. Katanya aku patut mengutamakan pelajaran daripada agama. Aku juga merasa bersalah kerana sepatutnya aku membuktikan dengan bahawa dengan komitmenku terhadap agama sepatutnya aku dapat keputusan yang lebih baik. Sebetulnya itulah satu-satunya pelajaran aku yang kurang berprestasi. Di sebuah sekolah berprestasi tinggi itu, keputusanku dalam mata pelajaran lain bahkan tidak mengecewakan. Aku menduduki tempat ke-3 dalam Kelas 3A2 , iaitu kelas kedua terbaik dalam sistem streaming di SHS ketika itu. Mungkin kerana berang dengan guru juga ketika itu, kertas Commercial Studies tidak kuhadiri semasa peperiksaan L.C.E. Tapi akui cukup banyak yang kupelajari dari mata pelajaran itu terutama sekali dalam menyedarkan aku bahawa untuk hidup manusia tidak mesti makan gaji.

Tumpuan kepada pelajaranku juga agak terganggu oleh krisis dalam keluarga ketika di Tingkatan 3. Perincian tentang krisis ini biarlah tetap menjadi satu lipatan sejarah untuk pengetahuan keluarga sahaja. Tapi sebagai orang yang tak mudah mengalah kepada keadaan aku tidak berapa menghiraukan faktor keluarga mempengaruhi prestasiku. Penglibatan dalam agama bagiku bertambah dengan terpilihnya aku dalam kumpulan nasyid sekolah. Melalui kumpulan ini aku mengenali kakak-kakak kelas yang rupanya lebih tua daripada diriku. Mereka generasi awal sekolah agama Abg Ali. Kumpulan hanya dapat bertahan di peringkat saringan kalah dengan kumpulan yang lebih dewasa. Tapi bagiku itu adalah peningkatan dalam mengembangkan skop agamaku. 

Di pertengahan Tingkatan 3, ibu membawa kami adik-beradik pindah balik ke Bintangor. Sebetulnya banyak kerugian yang kurasakan bila pindah ke Bintangor kerana aku akan kehilangan peluang meneruskan perguruanku dalam hal agama. Bahkan, mungkin dari hasil pemerhatian ayah tentang kebiasaan masyarakat setempat, dia memberi nasihat yang kurasakan tak serasi dengan jiwaku, "Awak kena tumpu kepada pelajaran. Hal agama ni kita boleh belajar masa tua nanti. " Alhamdulillah, pandangan ayah tersebut telah berubah bila pada tahun yang sama aku terpilih sebagai pelajar bumiputra terbaik dalam peperiksaan LCE. 

Berbalik kepada perubahan gaya hidup di Bintangor, aku hanya dapat mendalami al-Quran. Pelajaran agama Islam tidak diwajibkan lebih-lebih lagi sekolah baru kami adalah sekolah bantuan Cina, SMK Kai Chung. Di Sekolah Menengah Kai Chung, perjumpaan dan pergaulan rapat dengan Ustaz Haji Mohd Nor Mohammad dari Terengganu juga terasa sebagai satu keberuntung terbaru di Bintangor. Aku dan sahabat kamcing dari Sekolah Rendah, Abang Abdul Latif bin Abang Abdul Rahman, boleh dikatakan berjumpa dengan Ustaz Mohd Nor secara daily basis.Terpilih untuk mewakili Bintangor dalam Musabaqah Daerah Binatang membuatku terpaksa berulang alik berjumpa dengan Ust M Nor  ditemani oleh Abdul Latif untuk membaiki bacaan al-Quranku. Aku menang di peringkat Bahagian Ke-6. Terima kasih kepada Ust Mohd Nor yang tak diketahui di mana dirinya berada sekarang. Kerana kena berhadapan dengan cabaran yang lebih hebat di peringkat negeri aku belajar dengan Nek Haji Bakeri. Beliau guru pertama yang memperkenalkanku nama-nama dan harakat tarannum yang membolehkan aku mendapat tempat ke-3 Peringkat Negeri Sarawak. Dari acara ini, aku sempat melihat wajahku masuk TV buat pertama kali. Acara itu juga memperkenalkan aku kepada qari-qari terkemuka Sarawak seperti Ust Ismawi Duet dan Haji Morshidi Abot.

Cabaran baru menanti di SMK Kai Chung. Aku yang sudah serasi dengan mengerjakan solat mulai memberontak dalam hati bila tidak boleh solat Jumaat. Di Tingkatan 3 sekolah Kai Chung aku hanya ada seorang  pelajar saingan sengit, anak perempuan Cina bernama Ling. Dengan berbekalkan prestasi baik, aku memberanikan diri bertemu dengan Pengetua, Mr Lim untuk minta semua pelajar Islam diberi pelepasan solat Jumaat. Selain itu aku minta kami dibenarkan memakai seluar panjang kerana semua pelajar selain prefect ketika itu mesti menggunakan seluar pendek. Permintaan solat diluluskan dengan syarat semua pelajar mesti diambil kehadiran. Tapi permintaan berseluar panjang tidak dibenarkan. Di akhir Tkt 3 aku memberanikan diri memakai seluar panjang , berwarna putih pula. Aku dengan Mat Ali , sepupuku, dipanggil oleh guru disiplin, Mr Roddy Lau. Bila ditanya kenapa , kujawab ia kewajiban setiap muslim. Dia berdalih selama ini tidak ada pun orang Islam lain yang minta demikian. Permintaanku tak diluluskan, tapi tidak dihukum. Hanya disuruh mematuhi peraturan. 

Terdetik dalam hatiku kenapa selama ini tidak ada rasa kewajiban murid-murid muslim menegakkan apa yang menjadi kewajiban mereka ? Bila kuingat balik ia pasti berpunca dari kejahilan. Keyakinan agama telah memberi keberanian menegakkan yang haq walau dalam skala kecil. Waktu itu tak terfikir pun nak jadi hari atau menunjuk keberanian. Yang kuingat ia hanya kewajiban yang aku patut tegak jika tiada yang menyuarakannya. 

Tahun itu juga merupakan tahun kejayaan yang aku tidak akan lupa. Akulah anak Bintangor yang pertama menyertai Musabaqah Membaca al-Quran peringkat negeri dan dapat tempat ketiga. Di peringkat sekolah pula aku telah mengalahkan Johan Sekolah menengah tahun lepas di Bahagiaan Keenam tapi aku terkandas di peringkat Zon , dan sekali lagi kepada Wan Alim yang mewakili Bahagian Ketiga. 

Pengiktirafan sekolah terasa atas kesungguhanku bukan hanya dalam pelajaran, tapi juga komitmen sosial bila aku dianugerah pelajar Bumiputra Terbaik LCE dan ditawarkan oleh Pengetua bersekolah di SM Kai Chung tanpa perlu membayar yuran. Tawaran tersebut diberikan bila mendapat tahu aku ditawarkan tempat di SMK Tuanku Haji Bujang di Miri. 

Di Tingkatan 4 pula, aku dilantik menjadi pengawas oleh Mr Roddy Lau walaupun rasa ragu akan dilantik kerana pernah 'bermasalah' dengan beliau di hujung Tingkatan 3 yang lepas. Tingkatan 4 kurasakan adalah saat menikmati hasil usaha melihat pelajar berduyun-duyun pergi solat Jumaat, suatu keadaan yang tak wujud semasa aku baru masuk di Kai Chung. 

Aku pula satu-satunya murid Melayu di kelas Sains yang merupakan floating class yang pertama di Kai Chung, kelas yang tak ada bilik darjah tetap. Kami menjadi kumpulan nomad yang pertama. Sahabat terdekatkanku adalah Raymond Yong. Kawan-kawan Melayu ramai yang terkandas dalam LCE. Kurasa ini sudah satu tahap mempertahankan imej Islam dalam akademik. 

Episod ini kukira sampai ke penghujungnya bila aku meninggalkan bumi Sarawak untuk melanjutkan pelajaran yang langsung di luar sistem yang ada di Malaysia di seberang laut, INDONESIA !

Jika kuperhatikan balik, moment mengenali agama secara formal melalui kitab, di bawah bimbingan Ust Husain dan Ust Hasan inilah yang mencorakkan kedalaman yang baru dalam menghayati agama jati diriku. Allahumma balaslah jasa mereka dengan memberi pahala kepada mereka dari setiap amal kebajikanku serta amal kebajikan para muridku yang juga telah mendapat manfaat dari hasil didikan mereka ke atasku. Jadikan juga segala amal baikku sebagai bekalan akhirat untuk ibu dan ayahku. Meskipun mereka tidak beruntung dalam mendapat pendidikan agama, mereka telah memberi jalan kepadaku mencapai tahap ini. 

Catatan ini sangat bererti pada diriku, mungkin tidak pada orang lain, bahkan mungkin tidak ada apa-apanya kepada anak-anakku yang lebih beruntung, kerana ia adalah penghijrahan yang sukar dari kejahilan kepada cahaya agama meskipun aku umpama benih yang tidak tumbuh di tanah yang sesuai dengannya. Sementara orang lain menjadikan 'environment' yang salah ini sebagai sebab kejahilan dan ketiadaan komitmen kepada agama, namun Allah dengan inayah dan i'anah-Nya telah membolehkanku merempuh hadangan ini. 

[Episod berikut : Penemuan yang tak dirancang ... GONTOR !]

4 comments:

  1. Very fresh in your memory, Saya kagum dengannya. Tetapi nama Ustz. Mohd. Nor terlepas frm 3. Saya pun sayu mendengarnya sebab merasai semua insiden sebab saya selalu bersamamu tika itu. Tahniah di atas flash back yg baik itu.

    ReplyDelete
  2. Kelak ku ngedit agik, Tip. Ust Mohd Nor dah ada dalam ingatan tapi sik tertulis dini ari tadik. Ust Mohd Nor lah yg pertama coba ngajar aku tarannum walaupun nya mpun sik tauk namanya. Tapi nya mberik asas tarannum ngan aku. Nya jadi fresh dalam memori kerana aku menghargai moment-moment penting yang membawa perubahan dalam idup aku. Yang menyerikan lagi adalah kawan macam kau, Tip. Mun aku melimpas Saratok, aku sik kalak lupa ngan kau.

    ReplyDelete
  3. Ustaz,

    anak sempat belajar dengan Ustaz Hasan dan isterinya. Ana tamat Darjah 4 sekolah agama petang. Antara ustazah yang diingat ialah Ustazah Lennora, dua pupu (arwah ibunya Mak Anoi juga guru agama kampung and first cousing ibu saya) dan Ustazah Sharifah Zubaidah.

    Ney Ustaz Hassan kinek tok?

    Mak kamek belajar mengaji berlagu dengan Ustaz Has (Guru Has), sik tauk nama penuhnya. Kak ya belajar ngaji dengan Ustaz Menterang sebelum nya pindah Kuching.

    Me myself sik ada belajar berlagu, sik dapat masuk ke lidah eh. Hahahah

    Bila di USA, my housemate Abdul Karim Abdul Razak gila macam Quran siang pagi malam petang all the time, baca kuat-kuat agik ya, ngaco aku tidor ajak. But the benefit of it was kamek terjangkit dengannya sebab boleh lah berlagu sedikit bila baca Quran. Sik lah bunyi kaldai bila baca Quran. :)

    ReplyDelete
  4. Haji Hanafi tinggi agik kelas nak sempat diduduk. Ana sempat sampei darjah 3 aja. Bukan kerana guru meninggal tapi kerana ana kena meninggalkan sekolah ikut keluarga pindah balit ke Binatang.

    ReplyDelete