Wednesday, October 19, 2011

Fasa Menanjak Jelajah Ilmu : Hijrah ke Gontor




Bicara tentang Pondok Gontor yang telah mendidik dan mengasuhku sehingga aku menjadi seperti diriku sekarang, aku sangat khuatir segala ungkapan bertulis ini tidak memberi gambaran yang adil dan sebenar tentangnya keberuntunganku selama di sana. Ditakdirkan Allah berada di bumi Gontor ini adalah hadiah terbaik sepanjang hidupku dalam kelana menyelongkar khazanah ilmu Allah. Sudah tentu ungkapanku ini tidak sekaliber untaian kalimat novelis adinda A. Fuadi yang telah menghasilkan buku top-seller, Negeri 5 Menara, dan sudah tentu luncuran kalimat yang kucurahkan dalam blog ini tidak sedramatik plot-plot cerita novel itu. Terhadap novel itu, aku hanya dapat mengatakan itulah karya terpanjang yang pernah kubaca mampu memperihalkan peristiwa sebenar yang dialami pelajar di peringkat KMI dari generasi ke generasi  (tahap menengah ) di Pondok Gontor.

Berawal dengan ketibaanku di kota yang relatif kecil untuk ukuran Pulau Jawa iaitu Ponorogo, aku sudah merasakan bahwa aku sudah terbawa begitu jauh dari kampung halamanku ke dunia asing hampir dalam segala halnya bagiku. Inilah kali pertama aku meninggalkan kampungku begitu jauh sekali. Keluar Sarawak pun aku tak pernah selama 15 tahun umurku. Paling jauh aku meninggalkan kampung hanyalah untuk ke Kuching. Perjalanan yang telah dilalui dengan 2 kapalterbang , disambung dengan bas yang menghabiskan sepanjang malam dan diteruskan pula dengan menaiki van yang memadatkan kami semua penumpang selagi muat kaki dan tangan membuatkan perjalanan ini terasa sudah melintas separuh bulatan bumi bagi saya. Sepanjang perjalanan dari kota Ponorogo aku sudah merasa terasing dengan pertuturan Jawa yang kudengar mengelilingiku.Aku kini terdampar di dunia lain dan mulai bertanya adakah pilihanku untuk berada di sini satu pilihan yang paling ideal.

Pemandangan tepi jalan didominasi dengan sawah padi yang merentang sejauh ufuk mata memandang semacam melemparkan aku ke bumi asing yang entah bila boleh kembali ke kampung yang kutinggalkan. Perjalanan 12 km ke desa Gontor mula terasa benar kekampungannya bila kuperhatikan rumah-rumah berarsitektur Jawa ketika menghampiri desa Gontor dan membuatku tertanya bagaimanakah pula agaknya bangunan pondok Gontor itu. Akankah ia berupa rumah kampung yang aku saksikan tadi atau gedung-gedung megah yang sering menjadi mercu tanda institusi-institusi hebat dalam bayanganku selama ini ?

Kenderaan yang lalu lalang berpapasan dengan mobil Colt (van Toyota) yang kami tumpang pun kebanyakannya adalah van yang serupa. Adakalanya kereta kuda ( dokar ) pun ikut berkongsi jalanraya dalam perjalanan kami. Memang kampung sungguh dalam pandanganku. Inilah yang rupanya akan kusaksikan dalam pengembaraanku yang sudah ditarafkan sebagai 'ke luar negeri'. Ia sungguh tidak sama dengan gambaran orang-orang kampungku yang ke luar negara membawa kenangan balik berupa gedung-gedung megah, wajah orang putih yang menjadi kebanggaan bangsa Melayu ketika itu, berteknologi moden. Pokoknya apa yang dinamakan luar negeri / negara dalam bayanganku ketika itu adalah hal-hal yang kalau aku balik nanti akan bercerita dengan bangganya dengan rakan taulan dan sanak saudara. Tapi kini kenyataannya yang sedang di depan mataku adalah sebaliknya.

Papan kenyataan pertama yang menandakan kami tiba selepas melepasi Desa Gandu tertulis "Selamat Datang di Pondok Modern Darussalam Gontor " selepas perjalanan begitu memberiku harapan bahawa aku kini sedang berada di kampung halaman baruku untuk beberapa tahun yang akan datang. Sampai di gerbang Pondok, Colt kami berbelok melalui perkampungan di sekeliling pondok hingga akhirnya kami tiba di bangunan administrasi (ADM) Pondok. Kaki yang sudah lenguh dihimpit manusia sepanjang perjalanan baru terasa bernafas bila pintu Colt dibuka. Kami disambut oleh seorang anak muda berpakaian pramuka ( pengakap) dan bertanya dengan ramah dari mana kami datang. Begitu mendengar kami dari Sarawak, dia memperkenalkan dirinya bahawa dia adalah anak Kiyai Fathullah Harun, seorang ulama besar dari Indonesia yang sedang berkhidmat di Sarawak.


Sempat juga kuperhatikan sekeliling dan gedung termegah di depan mataku ketika itu adalah Masjid Jami' Daussalam tersergam membuat kerdil bangunan lain di sekelilingnya. Aku, Kassim, Iskandar, Razali diiringi oleh Tuan Haji Mokhtar Khan dibawa ke bangunan bernama Gedung Saudi yang sedang dalam pembinaan. Bangunan yang sepatutnya tiga tingkat itu baru siap tingkat bawahnya sahaja ketika kami disuruh mendudukinya. Lantainya masih berdebu semen menandakan jubinnya baru dipasang. Bilik itu memang kosong lompong. Tak ada tilam, tak ada almari, tidak ada apa-apa peralatan yang selayaknya untuk dihuni selain daripada dinding dan siling yang hanya berpintu dan tingkap di bahagian hadapan. Dinding bahagian belakang tidak bertingkap dan hanya ada lubang udara yang letaknya sedikt sahaja dari paras siling. Melihat keadaan bilik itu, ternyata dialog kami yang menyangka kami akan mendapat sarana yang lebih baik dari tempat tidur kami di Masjid al-Munawwarah di Jakarta semalam berakhir dengan sedikit kekecewaan kalaulah tidak mengingat bahawa kami datang dengan azam untuk mencari ilmu.

Di bilik itu adalah beberapa orang pelajar yang berasal dari Thailand yang sudah berada di Gontor lebih awal dari kami. Seingat aku yang mula-mula aku jumpa ada Syukri ( Sokree Himtakbuach), Haneef Chindewa, Nasir, Karim dan adik mereka seorang lagi aku tak berapa ingat namanya. Dialog pertama kami seperti biasa berkisar pada perkenalan dan sedikit pengalaman sepanjang jalan. Mereka juga bangsa Thai yang pertama yang kutemui seumur hidup. Sesekali sekala dialog bahasa Thai mereka kedengaran seperti dialek Cina pada telingaku. Bahasa Melayu yang mereka gunakan pun tak tepat benar seperti Melayu yang biasaku dengar. Mereka yang memberitahu kami apa yang patut disiapkan untuk tinggal di situ. Kami kena beli tikar dan tilam sendiri. Almari pakaian pun begitu juga. Itu sahaja yang kami kena sediakan dan kena susun sepadat-sepadatnya dalam bilik yang bersaiz kira-kira 5 m X 10 m . Tanpa membuang masa kami bingkas bangun dan mencari tikar untuk sekadar alas berbaring merehatkan diri dari kepenatan panjang perjalanan tiada henti sejak 2 hari yang lalu.



Dalam bilik kami yang dikhaskan untuk pelajar dari luar negara, seorang ustaz ditugaskan sebagai guru pembimbing. Guru pembimbing kami adalah Ustaz Abdullah Muhsin dari Magelang, Jawa Tengah.Seingatku sejak dari awal, Ust A.Muhsinlah yang menunjukkan kepada kami apa yang mesti kami selesaikan untuk mendaftarkan diri sebagai pelajar di Gontor. Malamnya kami diajak ke tempat makan bersama-sama dengan guru-guru. Pelajar luar negeri ketika itu ditempatkan makan bersama dengan guru-guru. Makanan pertamaku di pondok adalah nasi dengan tempe rawon. Mula-mula kusangka daging. Tapi bila digigit tak ada rasa macam daging. Tawar sahaja rasanya tapi warna macam daging. Memang tak sedap untuk lidahku yang baru bertaaruf dengan tempe. Kerana tak ada pilihan lain, aku terpaksa akur makan apa yang ada. Mengenangkan inilah jenis makanan yang akan menjadi sebahagian dari kehidupanku untuk beberapa tahun lagi, aku harus belajar menikmatinya sepertimana ia nampak begitu nikmat sekali oleh insan yang lain di dapur guru itu.

Usai makan, kami dibawa ke tempat pendaftaran. Borang pertama yang kuisi padat dengan ruang kosong yang meminta aku merekodkan begitu banyak data peribadiku. Begitu selesai mendaftar, aku dan rakan-rakan serombongan tadi dibawa ke ruang ujian. Wah ! Langsung diuji rupanya. Ujian itu meliputi kemampuan menulis Arab mengikut apa yang diimlakkan. Kemudian aku diminta membaca al-Quran dan ditanya hukum tajwid. Selebihnya aku diuji pyscho terutama sekali untuk memastikan sekuat mana sebenarnya keazamanku untuk belajar di Gontor.

Selesai dari ujian itu, kami berkumpul semula di bilik. Di situ kami mulai kenal dengan seorang pelajar senior dari Medan, Zulkarnain namanya. Wajahnya yang berjerawatan, berperawakan riang, ramah dan petah bercakap membuat kami merasa cepat rapat. Dia suka bergaul dengan anak luar negara untuk berbagi pengalaman dan melatih kefasihannya berbahasa Inggeris. Soalan-soalannya menjurus kepada usaha memancing kami berbahasa Inggeris meskipun pada penilaianku bahasa Inggerisnya penuh dengan pelanggaran grammar. Sekali-sekala ia bercakap dengan temannya dalam bahasa Arab. Aku penasaran apa yang dipercakapkan. Aku juga hairan kenapa pelajar di sini sangat ghairah berbahasa Inggeris atau Arab dan mereka begitu berani menggunakannya. Ia menambah semangat baru untukku kerana keberkesanan pembelajaran bahasa asing di pondok ini begitu nyata di depan mata.

Seperti yang aku katakan sebelum ini, nama Gontor itu sendiri tidak membawa apa-apa kesan kekaguman padaku walaupun sudah menyanggupi perjalanan sejauh ini untuk sampai kepadanya dengan misi penjelajahan ilmu agama yang selama ini adalah hikmah yang hilang dan belum kutemui. Namun begitu, selepas lengkap putaran 24 jam di pondok ini, aku sudah jatuh cinta padanya dan banyak hal yang selama ini kucari nampaknya mulai kutemui satu persatunya di sini.



1 comment:

  1. assallamuallaikum wr wb.
    Bapak yang terhormat, saya hendak bertanya tentang kawan yang bapak sebut dalam cerita ini yaitu bang Haneef Chindewa. Apakah bapak masih mempunyai kontak dengan abang sepupu saya ini?.... terakhir perjumpaan keluarga kami adalah bulan Oktober 2000 saat dia berkunjung ke Jakarta. Setelah itu takada berita lagi darinya. Terimakasih sebelumnya. Wass WrWb

    ReplyDelete