Wednesday, October 12, 2011

Pengalaman sakit agak serius dan iktibar dari bius di hospital.




 Sayangnya Allah kepada diri saya ! Selepas sekian lama menikmati limpahan kurniaan Allah, sihat dalam kebanyakan masanya, tiba-tiba Allah tarik balik buat sementara untuk menambah keinsafan bahawa saya mungkin sudah lali tentang keberadaan nikmat itu. Inilah kali pertama saya dimasukkan ke wad hospital sepanjang hayat. Sebelum ini pernahlah juga saya dibedah kecil di kawasan kuping telinga dan sekali lagi di mata kiri menggantikan kanta yang rosak disebabkan katarak. Semuanya hanya sebentar dan sakit yang diderita tidaklah padan untuk kita mengadu dan mengaduh dibandingkan nikmat berpuluh tahun disirami kesedapan dan kenyamanan hidup oleh yang Maha Pengasih. 
Pada hari Rabu, 7 Sept 2011, selepas menghantar anak saya Aisyah ke Airport untuk meneruskan belajar di Pondok Gontor, Indonesia, saya mula terasa sakit di "kawasan pembuangan" tubuh saya.  Sehingga hari Jumaat saya tak berapa menghiraukan kerana menganggap ia sementara sahaja. Kian hari nampaknya sakitnya tak berkurang dan saya dapati kawasan sakit itu semakin pejal dan panas. Tidur pun sudah mulai tidak dapat kerana sakitnya tak surut. Menjadi tabiat saya bila ada sakit, saya akan mula buat search di internet dengan harapan sakit yang diderita dapat diagak dan dibuat rawatan sendiri bila masih memungkinkan. Paling kurang pun kita sudah boleh memberi pandangan yang membantu doktor membuat diagnos yang lebih tepat dan rawatan yang benar-benar menyembuhkan, dengan izin Allah. 
Dari hasil pencarian maya yang dibuat, bila dibandingkan dengan symptom yang dirasai, kemungkinan terbesar sakita yang dialami adalah  perianal abscess. Pada hari Jumaat, 9 Sept 2011, saya sudah tidak dapat mengeluarkan buang air besar. Dari apa yang saya faham dari hasil bacaan, kemungkinan terbesar sebabnya adalah pembengkakan yang sudah menutup saluran pengeluaran najis. Dipaksa sekuat hati pun tak mampu menyingkir kotoran yang sudah berkumpul dalam tubuh. Sudah 2 hari Allah tarik nikmat mengeluarkan buangan dari tubuh dan sudah tentunya juga toksin dalam tubuh sedang terbina oleh buangan yang tidak dapat melalui salurannya. Info internet yang saya perolehi juga menyatakan bahawa satu-satunya jalan untuk menyelesaikannya ada pembedahan.[ Huh !]  Inilah cara rawatan yang selama ini,  selagi boleh,  tidak ingin saya melaluinya. Selain dari tidak tahan sakit semasa dibedah meski sudah dibius, saya juga penderita kencing manis peringkat awal yang mungkin menyebabkan proses penyembuhan makan masa, bahkan lebih risau lagi tak sembuh-sembuh. Untuk tindakan segera saya langsung minta diperiksa doktor di kampus untuk direkomenkan ke hospital pakar di Ipoh. 
Tanggungjawab sebagai Penolong Pendaftar Nikah juga menunggu. Satu pasangan minta dinikahkan pada malam 9 hb Sept dan 3 pasangan lagi pada 10 Sept. Jika tidak kerana rasa tanggungjawab, dek tidak tahan oleh kesakitan setiap kali duduk, saya sudah menghilangkan diri ke hospital. Kerana mengingat perkahwinan itu satu peristiwa besar dan sangat besar ertinya kepada pasangan yang memerlukan khidmat saya, maka saya tangguhkan pergi ke hospital walau harus menahan sakit. 


Malam itu, saya sempat menikahkan anak Pak Yazid dengan pasangannya di Bandar Universiti dalam keadaan menahan sakit ditahan dengan senyuman, yang tidak sampai hati nak tunjukkan di hadapan pengantin. Esok harinya saya minta 3 pasangan lagi datang pada waktu yang sama dan memberitahu mereka kerana saya perlu mendapat rawatan segera di hospital. Tapi mungkin kerana tak terbayangkan oleh mereka rawatan seperti apa yang saya perlukan, mereka datang ikut masa yang mereka atur sendiri secara berasingan. Selepas satu pasangan, satu lagi saya terpaksa ulang semua prosesnya  hinggalah selesai menjelang pukul 12.30 ptg. Isteri dan anak-anak sudah bersedia menunggu di luar masjid untuk membawa saya ke hospital seperti yang saya pesan.Dalam keadaan agak kurang berdaya, isteri saya menggagahkan diri membawa kereta kerana saya tak boleh duduk atas kerusi seperti biasa. Rasa bersalah yang amat sangat kepada isteri yang sudah berat dengan bebannya sendiri. Bagaimana hendak membalas kesetiaan isteri tersayang ?


Sebaik sahaja selesai, saya tidak membuang masa ke Perak Community Specialist Hospital seperti yang direkomenkan doktor. Sesampainya di Unit Kecemasan, dan semua prosedur pemeriksaan telah dibuat, saya dimasukkan ke wad yang membolehkan saya tinggal seorang sahaja di wad. Semasa doktor datang mendiagnos, saya beritahu saya sudah tidak makan sejak semalam dan berharap dapat dibedah segera. Doktor yang mulanya menyatakan akan membedah esok, alhamdulillah, memutuskan untuk menjalankan pembedahan segera selepas mendapat maklum bahawa pakar bius dan bilik bedah sedia untuk pembedahan saya. 


 Sepanjang dalam perjalan ke bilik bedah, ditolak di atas stretcher, inilah kali pertamanya saya merasa sangat tidak berdaya dan hanya berserah kepada Allah apa sahaja yang hendak diperlakukan kepada saya. Yang penting saya dapat segera melepaskan diri dari kerisauan oleh penyakit yang diderita. Kalau nak difikirkan tidaklah separah mana pun dibandingkan dengan orang lain. Hanya kerana ia saya anggap paling serius dalam hidup saya, maka terasa risau lebih sedikit kali ini. Perjalanan ke bilik bedah pula berbelit-belit. Sampai di sana, saya diberi suntikan dan tak lama selepas itu tak tahu apa-apa yang berlaku sehinggalah saya merasakan ada tepukan membangunkan saya memberitahu, "Encik ! Sudah selesai ya !" Dalam hati saya membisik, "Eh ! Macam tu aja ?" 
Rupanya saya telah dipengsankan. Mulanya saya ingat pembedahan dilakukan dengan pembiusan setempat sahaja. Elok jugalah saya tak rasa apa-apa yang dibuat ke atas diri saya. Sekarang tinggal menunggu kesembuhan. Ceria sungguh rasanya selepas pembedahan saya bertemu dengan isteri dan anak-anak yang menunggu di wad. Saya semacam satu suasana baru selepas penderitaan sebentar itu. Mungkin kerana masih terkesan bius, saya tidak merasa apa-apa kelainan selain dari terdapat bandage dan kapas menutup tebal di bahagian tubuh yang dibedah.
Sepanjang beberapa hari di wad, bermacam-macam jenis cairan yang dimasukkan ke dalam tubuh saya melalui saluran jarum yang didesain macam 'paip' di tangan saya membuat saya serasa masih tidak berdaya. Banyak hal yang membuat saya kena memanggil jururawat untuk membantu saya dan ini membuat saya sedikit risih. Saya tak biasa memerintah dan meminta apa-apa hal yang boleh membuat orang terasa berat dan susah meskipun memang mereka sudah dibayar untuk itu. Kalau bukan terpaksa saya pun tidak mahu menyusahkan sesiapa untuk hal peribadi seperti ini. Saya sudah sangat biasa melakukan kerja sendiri, memberi dan menawarkan khidmat kepada orang dan jarang sekali meminta dan menerima khidmat serta mengharapkan jasa orang. Selalu terngiang di telinga saya pesan guru saya, "Berjasalah dan jangan minta jasa !" Di hospital ini nampaknya saya kerana terima hakikat saya kena menyusahkan orang dan harap tidak menjadi manja. 

Untung juga sepanjang di hospital saya dibenarkan menggunakan laptop. Sempatlah juga menyelesaikan detail budget yang perlu mendapat kelulusan DVC dan dihantar ke Finance sebelum 12 Sept 2011. Setelah menyelesaikan semua butir budget ke dalam format excel di atas katil hospital dengan bantuan anak sulong saya, saya emailkan ke Ust Zuriat untuk membantu saya memasukkan ke input di PC pejabat saya keesokan harinya. Anak saya mendampingi saya selama 3 hari pertama. Dapatlah juga membantu apa yang patut. 

Saya puas hati boleh menyelesaikan tugas kritikal seperti ini dari katil hospital. Kerana tidak mengetahui apa yang harus saya lalui, mungkin ia tidaklah begitu bernilai kepada orang lain. Dalam keadaan seperti ini, tidak sedikit orang yang saya temui menjadikannya sebab untuk tidak menyelesaikan tanggungjawab atau dengan mudah menyerahkannya kepada orang lain. Mungkin dalam situasi lain ia boleh didelegasikan oleh orang lain bila memungkinkan kerana itu juga merupakan ciri pengurusan yang cekap. 

Dari katil hospital jugalah saya mengikuti perkembangan semua program dan projek dengan cara berkomunikasi dengan mahasiswa melalui egroup, email dan fb. Disebabkan masih mampu berinteraksi dari katil hospital, maka tak ramai yang menjangkakan saya benar-benar di hospital. Bahkan HRM yang biasanya memaklumkan staf ada di hospital pun tidak memaklumkannya seperti biasanya mereka lakukan. Ok, jugalah untuk membolehkan saya mendapat rawatan semaksimum mungkin terutama sekali masa ini saya risau luka bedah saya mungkin tidak sembuh oleh kencing manis. 

Ini moment yang bermakna buat saya sepanjang hayat. Saya semakin berumur dan sudah mula menginventorikan sekoleksi penyakit. Sudah lama saya sedari saya sudah tidak muda lagi untuk bersikap dan beraksi selayaknya ketika saya masih muda dahulu. Saya sudah mulai banyak mengalah kepada kelemahan fizikal walaupun semangat tinggi untuk berprestasi seperti ketika masih belia. Bila sudah mulai 'naik taraf' masuk hospital semakin ketara rasanya ketuaan saya. Bahkan beberapa orang sahabat yang sebaya pun sudah almarhumun. 


Bila mengingat tua pula, saya ingat emak yang sudah tua. Emak sempat cemas menelefon saya bertanyakan apa yang kena dengan saya bila mengetahuinya dari adik saya lewat FB. Bila sudah tahu, emak lega dan dengan suara keibuan yang selalu saya rindu emak berdoa untuk kesembuhan saya. Mendengar suara ibu pun saya sudah cukup tenang. 

Sambil itu teringat juga saya kata-kata Imam Ghazali bahawa yang paling dekat dengan kita adalah kematian dan paling jauh dari kita adalah masa lalu. Bagaimanakah kita boleh merasa nyaman dan aman hidup di dunia dengan memanja-manjakan diri seolah-olah kita begitu banyak masa mengumpulkan amal sebagai bekalan akhirat kita ? Setiap detik hidup kita bernilai untuk menambah amal dan menebus kesalahan lalu. 

Merenung pula kehidupan di sekeliling kita, saya teringat dengan bius yang diserapkan ke segenap saraf dan sendi tubuh saya sehingga kesakitan yang saya sepatutnya alami tidak terasa langsung sepanjang pembedahan. Ia juga mengingatkan saya kepada satu karya allahyarham Azizi Abdullah memaparkan kemiskinan yang diderita oleh rakyat kecil. Mereka sudah alah bisa tegal biasa. Sementara itu pula manusia lain jadi kebah oleh kebiasaan menikmati kenyamanan hidup sehingga tidak terasa dianiaya atau ditindas kerana dicelup dalam kemewahan. 
Dari sisi lain pula, bius kehidupan ini amat membahayakan. Iman kita seharusnya menjadi sensor kepada bahaya fahsya' dan munkar yang datang merayap tanpa menyergap. Selagi iman kita sensitif, setiap sentuhan kemunkaran akan menyedarkan kita dari lamunan. Kita akan bingkas mengelaknya atau membantainya sampai tak  tergeletak.  


Ada pula yang sudah lama diraba  terasa nyaman yang membelaikan. Bahkan sekali-sekala dicubit pun kita tahan, bahkan minta dicubit lagi kerana kenyamanan telah mengatasi kesakitan. Lama-lama kita disayat dalam kenyamanan, berbuat dosa pun kita tidak mengaduh. Tak perlu ubat bius untuk kita menghilangkan rasa sakitnya kerana saraf penyentak bahaya tidak lagi berhubung dengan bahagian otak kita yang menyedarkan rasa sakit. Sistem refleks kita yang berpusat di tulang belakang pun sudah kehilangan fungsi. Inilah biusan rasa tidak berdosa yang lebih berbahaya daripada ancaman segala macam penyakit fizikal. Bahayanya tidak terasa tapi ia bagai api dalam sekam, diam-diam sudah membakar semuanya dari dalam tanpa tanda kebakaran mencemaskan dari luar. 

Teknik membiusnya pun semakin canggih bersama dengan drastiknya kemajuan teknologi. Lokasi berlaku pembiusannya tidak perlu jauh-jauh ke luar rumah kerana kita sudah menjemputnya masuk ke rumah bahkan di bilik tidur kita sendiri. Bahan-bahan bius tidak perlu melalui saraf tubuh jasadi kita lagi kerana ia cukup disuntik melalui aplikasi internet, kandungan artikel, diskusi, blogging, hiburan, game, jaringan sosial. Pendek kata tidak ada ruang yang tidak diserap oleh bius kehidupan ini sehingga usaha mengajak orang beriman sudah dianggap sebagai kontaminasi kepada kehidupan yang menganut kebebasan ini. Menjadi alim itu satu pencemaran kepada mereka bahkan boleh dikategorikan sebagai mendatangkan keresahan ke dalam ruang publik. Orang tidak lagi ditangkap kerana salah laku moral kerana nilai moral sudah berganjak. Sebaliknya pejuang hakiki menegakkan akhlak mulia sudah menjadi satu jenayah kemanusiaan. Begitu kuatnya bius dalam kehidupan ini sehingga kita khayal dalam kebanyakan masa lebih banyak dari masa kita siuman. 
Maka banyak-banyaklah merawat iman kita agar ia tidak ikut terbius dan sistem penggera keselamatannya tetap berfungsi ketika bahaya mendekat. 


3 comments:

  1. Salam encik, saya ga ada sakit mcm ni, nak tanya ada tak rawatan selain dibedah, terima kasih

    ReplyDelete
  2. aslkm..sy prnh menjalani pemnbedahan perianal abscess juga tahun 2011... tp skrg dia seakan nk dtg semula... adakah encik pun mengalami mslh yg sama??

    ReplyDelete
  3. sy nk ty berapa anggaran kos pembedahan tersebut?

    ReplyDelete