Wednesday, October 12, 2011

Anak-anakku ... berhati-hatilah, nak!




Anak-anakku sayang !


Berhati-hatilah meniti liku hidup ini. Ranjaunya banyak walau tiada kelihatan di permukaan. Yang tampak di mata pun tidak kurang hanya berupa ilusi yang menipu diri. Mata kita, telinga kita alat pengesan yang mudah dibiaskan dari kenyataan. Oleh itu, mata hati kita perlu diasah dengan sabar dan kesungguhan agar ketajamannya dapat menembus apa yang tak terkesan oleh mata hakiki. 

Hidup memang penuh bahaya dan ancaman. Tapi kita tiada pilihan selain harus mengharunginya. Menghindari bahayanya tidak akan melepaskan kita dari bahaya yang lain. Jadi yang kita perlu adalah kekuatan yang boleh melindungi kita dari serangan. Kita perlukan kepandaian dan kecekapan. Kita perlukan ketajaman naluri dan kata hati. 

Ilmu adalah penyuluh hidup yang menerangi jalan agar yang gelap di akal menjadi terang, yang kosong di hati menjadi berisi. Ilmu tidak dicapai dengan gaya santai dan tertawa berderai tiada kawalan. Kunci ilmu tidak dibuka oleh khadam dan hamba, tapi diperolehi dengan pengorbanan masa, tenaga, perasaan dan fikiran. Ilmu juga menuntut adab murid kepada guru untuk mendapat keberkatan. Ilmu juga menuntut amal agar keberadaannya yang tersembunyi di dada mengalir ke daratan menjadi sumbangan dan teladan. 


Ilmu tiada menambah bekalan jika kerananya dengan Tuhan kita jadi berjauhan. Ilmu menjadi sumber kita mengenal Keagungan Ilahi sehingga menerbitkan ketaqwaan. Ilmu menjadi sumber di dunia mendepani cabaran dan menambah bekalan untuk kehidupan selepas akhir zaman. 





No comments:

Post a Comment